Frågor & svar

Välkommen till vår FAQ – här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att köpa och sälja via Lilla Auktionsstudion. Saknar du något? Hör gärna av dig till oss på hej@lillaauktionsstudion.se!

För köpare

Hur budar jag på ett objekt?

För att lägga ett bud behöver du skapa ett konto och vara inloggad. Budgivning sker direkt på objektsidan, och du kan följa budhistoriken i realtid. Vi har inga dolda avgifter, och du ser tydligt vad slutsumman för dig som köpare blir när du lägger ditt bud.

Är bud bindande?

Ja. Alla bud är bindande. Om du vinner en auktion förbinder du dig att genomföra köpet enligt de villkor som anges.

Hur vet jag att objekten är äkta?

Alla objekt granskas av vårt team innan de publiceras. Vi strävar efter att beskriva varje objekt så noggrant som möjligt, inklusive skick och ursprung. I vissa fall bifogas äkthetsintyg eller proveniens.

Kan jag ångra ett köp?

Konsumenten har ångerrätt i 14 dagar från den dag varan mottagits, enligt lag (2005:59). Undantag kan gälla i vissa fall enligt lagen.

För att ångra köpet ska köparen meddela Lilla Auktionsstudion via den e-postadress som är registrerad på kontot och ange objektnummer samt kundnamn. Köparen ansvarar själv för returfrakten och risken för varan under transporten. Returen ska ska ske inom 14 dagar, till Lilla Auktionsstudion.

Återbetalning sker inom 14 dagar efter mottagen retur, men kan minskas med kostnader för skador, extra fraktval eller eventuell förvaring. Beloppet återbetalas på samma sätt som vid köpet.

Hur fungerar betalningen?

När du vinner en auktion får du ett mejl med betalningsinformation. Du kan betala tryggt med kort eller banköverföring.

Vad kostar det att köpa?

Utöver budbeloppet tillkommer en köparprovision på 20% inklusive moms, samt 40 kronor i hanteringsavgift, som tydligt visas innan du lägger ditt bud.

Hur levereras mitt objekt?

Vi erbjuder spårbar och försäkrad frakt för de flesta objekt. Vissa större eller skrymmande föremål kräver upphämtning eller separat fraktlösning, vilket framgår i objektbeskrivningen.

Hur kan jag hämta upp mitt objekt?

Du är välkommen att hämta upp dina vunna objekt efter betalning, i vårt showroom på Mitt Möllan, Claesgatan 8 i Malmö. Vi har öppet tisdagar och torsdagar 12–18, och lördagar 11–13.

Vad händer om mitt objekt skadas under frakten?

Om något mot förmodan skulle gå fel är du skyddad. Kontakta oss direkt med bilder på skadorna så hjälper vi dig att reklamera.

Tänk om något är fel?

Allt säljs i befintligt skick, och du som kund har en undersökningsplikt av det objekt som Lilla Auktionsstudion förmedlar. Därför har vi ett showroom där du kan titta på, undersöka och bedöma objektets tillstånd och skick. De foton vi publicerar på objekten används för att identifiera objektet, och kan inte användas för att avgöra utförande och skick.

Objektsbeskrivningen och information om t.ex. ålder, ursprung, skick, upphovsman och äkthet ska ses som vägledande vid din undersökning av objektet. Vi ansvarar inte för ofullständiga eller felaktiga beskrivningar om inte felet är av betydande omfattning. Vid väsentliga felaktigheter som gör objektsbeskrivningen direkt vilseledande kan detta ligga till grund för hävning av köpet.

Det kan förekomma avvikelser mellan hur objekt ser ut i verkligheten och hur det ser ut på bild, på grund av ljusförhållanden och färgåtergivning på skärmar. Vi ansvarar inte för skador och defekter som är naturliga: slitage och åldrande. Vi ansvarar inte för att klockor, verktyg, urverk, el- eller batteridrivna föremål fungerar.

Om vi ansvarar för en brist ska vi rätta till det, eller erbjuda prisavdrag som motsvarar felet med hänsyn till det slutgiltiga priset för objektet, eller häva köpet. Vi förbehåller oss rätten att själv bestämma valet av åtgärd eller kompensation. Vid hävt köp återbetalas det fulla beloppet som köparen har betalat vilket är summan av det klubbade priset samt avgifter (inte frakt). Reklamation sker skriftligen. Vid oklarheter gällande säljarens ägande- eller förfoganderätt till objektet har båda parter rätt att häva köpet. Om avhjälpande inte sker inom skälig tid från det att reklamationen framställts äger köparen rätt att häva köpet och mot återlämnande av objektet, få tillbaka det köparen har betalat för objektet i samband med köpet.

Reklamation

Köparen ska reklamera eventuella fel omedelbart efter det att köparen upptäckt eller borde ha upptäckt felet, dock senast:

  • i omedelbart anslutning till upphämtning av objektet om objektet hämtas av köparen, (eller ombud) i Lilla Auktionsstudion lokaler.
  • i omedelbart samband med mottagande av objektet om köparen beställt hemleverans och objektet levereras till den angivna leveransadressen.
  • inom en arbetsdag från upphämtande av objektet om köparen beställt hemleverans och föremålet levereras till ett utlämningsställe.

Om den aktuella reklamationsfristen inte iakttas har köparen inte rätt att åberopa aktuellt fel. Reklamation sker skriftligen.

För säljare

Vad kan jag sälja hos er?

Vi tar emot noggrant utvald design, konst, smycken, accessoarer, skulpturer, lampor, textil, keramik, glas, mindre möbler och andra tidlösa objekt med stil, kvalitet och karaktär. Vi förbehåller oss rätten att tacka nej till objekt som inte matchar vårt urval. Är du tveksam är det alltid bäst att skicka in bilder via vårt formulär så guidar vi dig därifrån.

Hur går en försäljning till?

Du kan komma in med ett objekt för värdering och inlämning till vår lokal på Mitt Möllan under våra öppettider. Du kan också skicka in bilder och beskrivning via vårt inlämningsformulär. Via formuläret påbörjar vi sen en dialog där vi återkommer med besked – och vid behov en värdering. Vi kommer också överens om ett utgångspris för ditt objekt. Om du inte har lämnat in objektet redan, får du göra det, eller skicka det till oss (du ansvarar för frakten). Om ditt/dina objekt värderas till mer än 2000 kronor, erbjuder vi upphämtning i centrala Malmö. Du måste även registrera dig som säljare så att vi kan betala dig efter att objektet sålts.

Sedan tar vi vackra bilder för att presentera dina objekt, publicerar det på en kommande auktion, marknadsför auktionen, och inväntar budgivning! Om det inte blir sålt, återpublicerar vi objektet upp till totalt 3 gånger. Eventuellt korrigerar vi utgångspriset, i samråd med dig. Du kan alltid följa dina auktioner på Mina Sidor.

Efter avslutad auktion får du betalt till det konto du registrerat, minus provision.

Vad kostar det att sälja?

Vi tar en säljprovision på 20% samt en hanteringsavgift på 40 kronor. Summan dras från försäljningsbeloppet. Den täcker vår hantering, fotografering, marknadsföring och administration. Vi har inga dolda avgifter: du betalar bara vår säljprovision när objektet sålts.

Vem bestämmer utropspriset?

Vi gör en bedömning i samråd med dig som säljare. I vissa fall rekommenderar vi att starta på ett lågt bud för att öka intresset. Det ska kännas tryggt för dig som säljare och därför sker värdering alltid i samråd med dig.

Vad händer om mitt objekt inte blir sålt?

Om ett objekt inte blir sålt, kan vi återpublicera det upp till totalt 3 gånger. Eventuellt korrigerar vi utgångspriset mellan gångerna, i samråd med dig. Vi kan även returnera objektet till dig, eller skänka det till välgörenhet. Vi kontaktar dig för att diskutera alternativ.

Hur skickar jag in mitt objekt?

Du kan antingen lämna in objektet på vår lokal i centrala Malmö, på Mitt Möllan. Du kan även skicka det till oss. Vi hjälper gärna till att ordna frakt. Om ditt/dina objekt är värderat till mer än 2000 kronor erbjuder vi upphämtning i centrala Malmö.

När får jag betalt?

Utbetalning sker cirka 10–14 dagar efter att köparen har mottagit och godkänt objektet.

Allmänt

Behöver jag skapa ett konto?

Ja, både köpare och säljare behöver ett konto hos oss. Det är kostnadsfritt, och du kan när som helst avsluta det.

Hur skyddas mina uppgifter?

Vi hanterar dina uppgifter i enlighet med GDPR. Läs mer i vår integritetspolicy.

Vad händer om jag har ett problem med ett köp eller en försäljning?

Vi finns här för att hjälpa dig. Kontakta oss på hej@lillaauktionsstudion.se så försöker vi lösa situationen snabbt och rättvist.

Hur kontaktar jag er?

Du når oss lättast på mail på hej@lillaauktionsstudion.se. Vi svarar så snart vi kan – oftast inom 24 timmar på vardagar.